Tuesday, September 13, 2005

Cerita dan Filem

Malam Sabtu hari tu baru "tertengok" Cerekarama TV3. Sebabnya selepas tengok the best of the best macam Cinta Penggali Kubur punya sequel, saya tertarik dengan cerita yang ada. Maaaalangnya ... cerita hari Sabtu lepas was hampaeh. Dah ceritanya mengaruuut ... dialognya nya alamak. Why oh why!!!

Bagi diri saya filem adalah media untuk bercerita. Kita boleh ada pelakon yang terbilang , gemilang dsb tetapi kalau cerita nya hampeh ... hampeh juga filem tu. Kebanyakan masalah kini ialah bercerita dan meletakkan cerita as sesuatu yang utama berbanding shot yang canggih dsb. Second is the screenplay / lakon layar. Perbezaan yang filem macam Sepet dah lakukan ialah tak jadikan pelakon pementas but audience ni jadi macam lalat/cicak/naymuk kat dinding sambil tengok apa yang berlaku. The approach yang saya suka ialah pabila kita masuk cerita tu tapi cerita dah start .... and kita akan melalui perjalanan sepanjang cerita dengan mengenali karektor tertentu .... as the story flow. Dekat nak akhir kita kan berkata ... aaaa that makes sense... or I get that.

Macam Lost .... cerita dia kita tak tahu siap depa tu tapi kita discover bit by bot siapa mereka itu dan menjadikan sesorang itu lebih "human" warts and all ... No one is perfect, tapi kalau kita sanggup melihat kemanusiaan seseorang itu lebih hari dari semalam, just makes us a better person today than yesterday.

Technical is nice sebab filem ni pun "eye-candy" jugak (I am still a Trekkie and a Jedi) ... but to a commoner macam saya ... I want the story. Maybe sebab tu I consume 10 books a month.... I need stories sebab itu cara I grow up when my parents/grand parents tell me stories.

Kapt ... rambling on as usual

4 comments:

Khairul Nizar said...

Minah kat atas ni komen dia paham ke... kalau paham baguih la. Kalau tak kira tolong bagi semangat ler tu ... weerl

sultanmuzaffar said...

hehehhehehe :)

paham kot

Kirra Khairuddin said...

Haro kayown...tak sangkalak u pun terjebak ngan this blogging thingy..hehe....saw your link kat cif kodok punya blog. Nak tahu kita sapa? Silalah lawat "rumah" kita lak....hehehe.....:-D

Kirra Khairuddin said...

he he...awak pun kena spam cam kita punya gak....